کد مطلب:312208 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:725

برادران عباس
سیره نگاران و تاریخ نویسان در شمار پسران امام علی (ع) اختلاف فراوان دارند. برخی تعداد آنان را یازده تن می دانند و پاره ای شمار آنان را به 23 نفر می رسانند. بررسی و تحقیق در این موضوع خارج از رسالت این نوشتار است [1] ولی آن اندازه كه در شخصیت شناسی عباس راه گشایی می كند گزارش برخی از منابع تاریخی است كه



[ صفحه 27]



پسران علی (ع) را چنین برشمرده اند: امام حسن و امام حسین (ع) و محسن [2] فرزندان آن حضرت از فاطمه ی زهرا (س)؛ محمد حنفیة از خولة؛ عبدالله، جعفر، عثمان و عباس (ع) از ام البنین؛ عمر الاطرف و عباس اصغر از صهباء؛ محمد اصغر از امامة بنت ابی العاص؛ یحیی و عون از اسماء بنت عمیس؛ عبدالله و ابوبكر از لیلی بنت مسعود؛ محمد اوسط از كنیز صاحب فرزند (ام ولد) [3] .

شرح اوصاف و فضایل بی كران دو برادر ارجمند او یعنی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) جایی برای ترسیم ویژگی های دیگر برادران عباس (ع) باقی نمی گذارد. همراهی و همدمی او با سیدالشهداء (ع) كافی است كه از او شخصیتی سترگ و انسانی كامل بار آورد.


[1] علامه عبدالواحد مظفر در بطل العلقمي (ج 1 ص 302 به بعد) تحقيق مبسوط و همه جانبه اي در شمار فرزندان امام علي (ع) و شرح حال هر يك ارائه داده است. نيز بنگريد به تتبع جامع علامه مجلسي در بحارالانوار، ج 42، ص 74 به بعد.

[2] «محسن»! نيز برابر ضبط برخي از تواريخ و ارباب تراجم (الكامل، ج 3، ص 397) نوشته شده است، ولي تاج العروس (ماده «حسن»، ج 9، ص 178) آن را محسن بن علي بن ابي طالب (ع) ضبط كرده است.

[3] تاريخ الطبري، ج 4، ص 118. وي در ادامه بحث نام سيزده تن از دختران امام علي (ع) را نيز برشمرده است. نيز بنگريد: مناقب ال ابي طالب، ج 4، ص 304.